ΙΩΑΝΝΗΣ Ε. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ ........ ΠΟΡΕΙΑ ΖΩΗΣ

 

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΚΑΙ ΣΠΟΥΔΕΣ

Έτος γεννήσεως : 15.11.1949

Τόπος γεννήσεως : Σεργούλα Φωκίδας

Οικογενειακή κατάσταση : Έγγαμος με δύο παιδιά.

Σχολεία φοίτησης:

- Δημοτικό Σχολείο Σεργούλας Φωκίδας

- Γυμνάσιο και Λύκειο Αιγίου.

Στρατιωτική θητεία

Ιανουάριος 1973-Ιούλιος 1975, έφεδρος αξιωματικός πεζικού.

Σπουδές

- Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών (υπότροφος Ι.Κ Υ). Πτυχίο 1972, Ιστορικού-Αρχαιολογικού Τμήματος.

- Μεταπτυχιακές Σπουδές στην Ανώτατη Παιδαγωγική Ακαδημία του Εsslingen (1980-1982). Πτυχίο (Abschlusszeugnis) τον Ιούνιο του 1982.

- Δύο εξάμηνα ιστορία στο Πανεπιστήμιο της πόλης Stuttgart.

- Διδακτορικό το έτος 1988 στο Πανεπιστήμιο της πόλης Tübingen στην κατεύθυνση «Σχολική Παιδαγωγική». Καθηγητές οι O.F.Bollnow, K.Giel, F.Kümmel.

 

Επαγγελματική δραστηριότητα

- 1975- 1989 στη Δευτεροβάθμια Eκπαίδευση ως φιλόλογος καθηγητής σε σχολεία της Ελλάδος και σε ελληνικά σχολεία της Γερμανίας.

- 1989 - 1992 Σύμβουλος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στη Στουτγκάρδη και Αναπληρωτής Συντονιστής Συμβούλων Δυτικής Ευρώπης.

- 1981-1985 ελεύθερος επιστημονικός συνεργάτης στην P.H. Esslingen.

- 1990-1992 εντεταλμένος διδάσκων (Lehrbeauftragter), στο γνωστικό αντικείμενο «Φιλοσοφική Παιδαγωγική» στην P.H.Ludwigsburg.

-1992-1995 επίκουρος Καθηγητής στη Φιλοσοφική Σχολή Παν/μίου Κρήτης (Τμήμα Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών) στο γνωστικό αντικείμενο «Επιστήμες της Αγωγής με έμφαση στη Φιλοσοφία της Αγωγής». Κατά τα ακαδημαϊκά έτη 1993-94 και 1994-95 Δ/ντης του Τομέα Παιδαγωγικής του Τμήματος,

-1996-1999 αναπληρωτής Καθηγητής στο ίδιο γνωστικό αντικείμενο στο ίδιο Τμήμα.

-1999-2002 Καθηγητής Παιδαγωγικής στην ΠΑΤΕΣ Πατρών και αναπληρωτής Διευθυντής, από 28.07.2001 Διευθυντής,

-2002-2003 αναπληρωτής Καθηγητής σε προσωποπαγή θέση στην ΑΣΠΑΙΤΕ . Διευθυντής του Παραρτήματος του Γενικού Τμήματος Παιδαγωγικών Μαθημάτων ( Γ. Τ. Π. Μ. ) ΑΣΠΑΙΤΕ Πάτρας,

- 22.05.2003 -01.05.2010 Καθηγητής Καθηγητής Φιλοσοφίας των Επιστημών της Εκπαίδευσης

 

2. ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ ΜΕ ΞΕΝΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΑ ΙΔΡΥΜΑΤΑ

Για την προαγωγή του διδακτικού και ερευνητικού μου έργου συνεργάστηκα κατά καιρούς ή συνεργάζομαι με τα εξής ξένα πανεπιστημιακά ιδρύματα.

1. Πανεπιστημιακή Κλινική Esslingen (υπό την ακαδημαϊκή εποπτεία του Παν/μίου Tübingen),για το πιλοτικό/ερευνητικό πρόγραμμα «Νοσοκομειακά Σχολεία», Prof. Dr. V.Barth.

2.Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung (Γερμανικό Ινστιτούτο για την Διεθνή Παιδαγωγική Έρευνα) Prof.Dr.W.Mitter,για θέματα έρευνας της εκπαίδευσης και της παιδείας στην Ελλάδα

3.Pädagogische Akademie der Diözese Innsbruck, ιδιαιτέρως με τον Prof.Dr.H.Brenn, ειδικό σύμβουλο του Ομοσπονδιακού Υπουργείου Παιδείας της Αυστρίας για Θέματα Παιδαγωγικών Ακαδημιών, Παιδαγωγικών Ινστιτούτων, Σχολείων Γενικής Κατεύθυνσης και ειδικό σύμβουλο της χώρας του για θέματα Εκπαίδευσης, Αγωγής και Νεότητας στην Ευρωπαϊκή Ένωση (Βρυξέλλες, Γενική Διεύθυνση ΧΧΙΙ, με αντικείμενο θέματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και έρευνα θεμάτων Σχολικής Παιδαγωγικής.

4. Pädagogische Hochschule Ludwigsburg++

4.1. Prof.Dr.F.Kümmel,για θέματα Ανθρωπολογικής Παιδαγωγικής, επιμόρφωσης ελλήνων εκπαιδευτικών και έκδοση του περιοδικού μου «Παιδαγωγικός Λόγος».

4.2. Prof.Dr.G.Bräuer, για θέματα Ανθρωπολογικής Παιδαγωγικής, επιμόρφωσης ελλήνων εκπαιδευτικών και έκδοση του περιοδικού μου «Παιδαγωγικός Λόγος».

4.3. +Prof.Dr.I.Birk, για θέματα επιμόρφωσης ελλήνων εκπαιδευτικών.

4.4 Για προσφορά διδακτικού μου έργου.

5. Πανεπιστήμιο Osaka Ιαπωνίας, Prof.Dr.Okasi Morita, για θέματα φιλοσοφίας της παιδείας και έκδοσης του περιοδικού μου «Παιδαγωγικός Λόγος».

6. Με Πανεπιστήμιο Μόσχας, Prof.Dr. Nikita Pokrovsky, για θέματα ελληνορωσικών ακαδημαϊκών σχέσεων και δημοσιεύσεων.

7.Με Pädagogische Hochschule Karlsruhe, Prof.Dr.H.M. Schweizer,για θέματα Ανθρωπολογικής Παιδαγωγικής

8.Με Παν/μιοBochum, + Prof.Dr. W.Loch, για θέματα Ανθρωπολογικής Παιδαγωγικής.

9. Με Παν/μιο Ulm Prof.Dr. K.Giel, για θέματα Ανθρωπολογικής Παιδαγωγικής.

10. Mε το Παν/μιο Sydney Αυστραλίας, Dr.Athanasou, για θέματα επιστημονικών δημοσιευμάτων για την εκπαίδευση.

11. Με το Παν/μιο Tübingen Prof.Dr.K.Giel, F.Kümmel, H.M.Schweizer για θέματα Φιλοσοφικής Παιδαγωγικής

12. Με το Πανεπιστήμιο Freibur(στο παρελθόν)+Prof.Dr. N.Boterran,για θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης.

13. Με το Πανεπιστήμιο Heidelberg,Prof.Dr. Mittelstädt, για θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης.

14. Με το Πανεπιστήμιο München (Πανεπιστημιακή-χειρουργική Κλινική), Dr. M.Siebeck, για θέματα «Νοσοκομειακών Σχολείων».

15. Institut für Erziehung und Unterricht,Stuttgart, για θέματα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών .

16. Με το Πανεπιστήμιο Stuttgart Prof. Dr. Sommer, Prof.Dr. Wieland, για θέματα επαγγελματικής εκπαίδευσης και αρθρογραφία.

17 Με το Πανεπιστήμιο Göteborg, Σουηδίας, Prof.Dr.M.Sübeck και Prof.Dr.B., Samanni , για αρθρογραφία στο περιοδικό «Παιδαγωγικός Λόγος».

18. Με το Υπουργείο Δικαιοσύνης Βάδης-Βυρτεμβέργης στη Στουτγκάρδη ( Dr . Kofler ) για το επικείμενο κατά το ακαδημαϊκό έτος 2004-2005 ερευνητικό πρόγραμμα «Νοσοκομειακά Σχολεία».

19. Με τον Prof . Dr . Maier, Graz , για δημοσιεύσεις στο περιοδικό « Unser Weg ”.

20. Με τον Prof . Dr . Bern, Innsburk για δημοσιεύσεις στο περιοδικό KONTAKTE και άλλες δημοσιεύσεις.

 

3. ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΕΡΓΟ

Εκτός από το προαναφερθέν διδακτικό μου έργο στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, εργάστηκα σε πανεπιστημιακές σχολές ως εξής:

- Τέσσερα ακαδημαϊκά έτη (1981-1985) επιστημονικός συνεργάτης στην P.H.Esslingen των Καθηγητών Birk, Giel, Schweizer χωρίς αυτοδύναμο διδακτικό έργο.

- Τρία διδακτικά εξάμηνα, διδακτικό έργο ως εντεταλμένος επιστημονικός συνεργάτης (1990-1992) στην P.H.Ludwigsburg με αυτοδύναμο διδακτικό έργο.

Από την εκλογή μου στη βαθμίδα του επίκ. Καθηγητή και εξής:

Ένα εξάμηνο εντενταλμένος διδάσκων με αυτοδύναμο διδακτικό έργο στην P.H.Ludwigsburg

Δύο εξάμηνα (ακ.έτος 1992-93) σύμφωνα με το Π. Δ. 407 στο Τμήμα Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής Κρήτης.

Οχτώ εξάμηνα ως επικ. Καθηγητής στο παραπάνω Τμήμα ( ακ. έτη 1993-94, 1994-95, 1995-96 και 1997-98).

 

-Τέσσερα εξάμηνα ως αν. Καθηγητής στο ίδιο Τμήμα (ακ. έτος 1997-98 και1998-1999).

-Έξι εξάμηνα στην ΠΑΤΕΣ Πατρών, ήτοι από το ΧΕ 1999-2000 μέχρι και το ΕΕ 2001-2002.

-14 εξάμηνα στην ΑΣΠΑΙΤΕ Πατρών, ήτοι από το XE 2002-3 μέχρι το ΕΕ 2010.

Ήτοι έχω προσφέρει συνολικά τριάντα εφτά ακαδημαϊκά εξάμηνα αυτοδύναμου διδακτικού έργου στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Ορισμένα προσφερθέντα γνωστικά αντικείμενα:

α. Στην P.H. Ludwigsburg

«Φιλοσοφική Παιδαγωγική»:

- Lebenslauf und Erziehung bei W.Loch (=Βιογραφία και Εκπαίδευση κατά τον W. Loch). (Επισυνάπτεται ο οδηγός σπουδών της P.H.Ludwigsburg για το εαρινό εξάμηνο 1992, σελ. 131).-

- Phänomenologie und Erziehung.

β . Στο Πανεπιστήμιο Κρήτης

- Εισαγωγή στην Παιδαγωγική (παράδοση). Χειμερινό εξάμηνο 1992- 93.

- Φιλοσοφική Παιδαγωγική: Ανθρωπολογική και οικολογική προοπτική (παράδοση). Εαρινό εξάμηνο 1993.

- Η παιδαγωγική σημασία της έννοιας της συνάντησης (σεμινάριο). Εαρινό εξάμηνο 1993.

- Εισαγωγή στην Παιδαγωγική (παράδοση). Χειμερινό εξάμηνο 1993-94.

- Οι χρονικές κατηγορίες της εκπαιδευτικής πραγματικότητας (σεμινάριο). Εαρινό εξάμηνο 1994.

- Το πνεύμα της άσκησης (παράδοση). Εαρινό εξάμηνο 1994.

- Θεμελιώδη προβλήματα της Παιδαγωγικής Επιστήμης (παράδοση). Χειμερινό εξάμηνο 1994-95.

- Ιστορία της Παιδαγωγικής (σεμινάριο). Χειμερινό εξάμηνο 1994-1995.

- Η Παιδαγωγική ως φιλοσοφική επιστήμη (παράδοση). Εαρινό εξάμηνο 1995.

- Εισαγωγή στην Παιδαγωγική (παράδοση). Χειμερινό εξάμηνο 1995-96.

- Η παιδαγωγική σημασία της έννοιας του χρόνου (παράδοση). Χειμερινό εξάμηνο 1995- 96.

- Οικολογική Παιδαγωγική (παράδοση). Εαρινό εξάμηνο 1996

- Οικολογική Παιδαγωγική, χειμ. εξάμηνο 1996/97(Σ)

- Παιδαγωγική ανάγνωση πατερικών κειμένων, εαρ. εξάμ. 1997 (Π)

- Η ανθρωπολογική-παιδαγωγική σημασία της έννοιας του Ξένου, εαρ. εξαμ. 1997(Π)

- Φιλοσοφία της παιδείας, χειμ. εξάμ. 1997/98 (Π)

- Ιστορία της Παιδαγωγικής: Άγνωστες πτυχές της εκπαίδευσης στην αρχαία Ελλάδα, εαρ .εξάμ. 1998 (Π)

- Νοσοκομειακά Σχολεία, εαρ. εξαμ. 1998 (Σ)

- Η παιδαγωγική - ανθρωπολογική σημασία της σωματικότητας, εαρ.εξ.1999(Π)

- Σχολεία φυλακισμένων ανηλίκων, εαρ.εξ.1999(Σ)

 

γ. Στην ΠΑΤΕΣ και στην ΑΣΠΑΙΤΕ Πατρών

Βασικά γνωστικά αντικείμενα

- Εισαγωγή στην Παιδαγωγική

- Φιλοσοφία της παιδείας

 

4. EΡΓΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ

Α: ΒΙΒΛΙΑ

1. Klöster Griechenlands und ihre Bedeutung für das Bildungswesen, Esslingenα.Ν. 2003 (Diplomarbeit).

2. Geschichte und Heterochronismus. Geschichtsunterricht und Vergeschichtlichung in pädagogisch-anthropologischer Sicht, Wurmlingen 1988 (Diss.).

3. Φιλοσοφική Παιδαγωγική. Ανθρωπολογική προοπτική, 2η έκδ., Αθήνα 1992(1η έκδ. Στουτγκάρδη 1990).

4. Φιλοσοφική Παιδαγωγική. Οικολογική προοπτική, 2η έκδ. Αθήνα 1992(1η εκδ. Στουτγκάρδη 1990).

5. Οικολογία της εκπαιδευτικής πραγματικότητας, 2η έκδοση Αθήνα 1993 (1η έκδ.Στουτγκάρδη 1991).

6. Η Ι.Μ. Βαρνάκοβας: Εθνική, πολιτιστική και κοινωνική παρουσία στην Ιστορία, Ευπάλιο 1990.

7. Χρόνος και εκπαίδευση, Αθήνα 1993.

8 . Με άλλα μάτια. Σχεδίασμα Φιλοσοφικής Παιδαγωγικής, 2η έκδ. Αθήνα 1997(1η έκδ. Ρέθυμνο 1995).

9. Μεταξύ Φιλoσοφίας και Παιδαγωγικής. Σε αναζήτηση της χαμένης σωματικότητας και χρονικότητας του παιδιού, Αθήνα 1998.

10. Ikiosis. Eine pädagogisch-anthropologische Studie der griechischen Kultur, Frankfurt a.M. 1999 (Peter Lang).

11. Αποσωμάτωση. Παιδαγωγική Σπουδή της Σωματικότητας, Αθήνα 2002.

12. Leiden im Spannungsfeld zwischen Medizin und Pädagogik. Eine Pilot-Studie über Krankenhausschulen, Esslingen 2003,37-163.

13. Σ.Τριανταφύλλου/Ι.Ε.Θεοδωρόπουλος, Παναγία η Στρωμίτισσα, Άμφισσα 2009.

14. Σ.Τριανταφύλλου/Ι.Ε.Θεοδωρόπουλος, Το θαύμα της Στρώμης, Θεσσαλονίκη 2012.

15. Σ. Τριανταφύλλου/Ι.Ε.Θεοδωρόπουλος, Στρωμίτισσα η θαυματουργός, Θεσσαλονίκη 2013.

16. Μετάληψις Αληθείας. Αναφορά στον Πρωτοπρεσβύτερο Παναγιώτη Γκανιάτσο, Θεσσαλονίκη 2017.

17. Ατόπημα. Η ύπαρξη ως απολωλός, Αίγιο 2020.

 

Β: ΜΕΛΕΤΗΜΑΤΑ

1. Ο χρόνος στα εκκλησιαστικά κείμενα, Eλληνοχριστιανική Αγωγή (στο εξής: Ελ.Α.) 345 (1987), 152-156.

2. Χρόνος και Εκπαίδευση, Εθνική Ανασυγκρότηση (στο εξής Εθ.Α.) 493 (1987), 12 κ.εξ.

3. Για τον ιστορικό χρόνο, Εθ.Α. 496 (1987),11 κ.εξ.

4. Ο χρόνος στην Κοινωνιολογία της γνώσης (Ελ.Α.)341 (1987),5.

5. Η εξωκεντρική τοποθετικότητα στον H.Plessner. Μια συνεισφορά στην χρονικότητα της γνώσης, Ελληνική Φιλοσοφική Επιθεώρηση (στο εξής: ΕΦΕ), 5 (1988), 46-53.

6. Μύθος και χρόνος, Εθ.Α. 502 (1988), 14 κ.εξ.

7. Για το χρόνο στην Ορθόδοξη Λειτουργία, Ελ.Α. 350 (1988), 5-10.

8. Σπουδή για το «δεικνύειν» και χρόνος, Ελ.Α. 358 (1988), 5-10.

9. Φιλοσοφία και Παιδαγωγική, Εθ.Α. 502 (1988), 14 κ.εξ.

10. Για το χρόνο στην Παιδαγωγική, Εθ. Α. 501 (1988), 9 κ.εξ.

11. Σχεδίασμα μιας εισαγωγής στη Φιλοσοφία της Αγωγής του W. Brezinka, Eθ. A. 507 (1989), 14 κ.εξ.

12. H ερμηνευτική στην Ανθρωπολογική Παιδαγωγική του O.F.Bolllnow, Εθ. Α. 506 (1989), 13 κ.εξ.

13. Temporale Strukturen der Erziehung in anthropologischer Sicht, Vlaams Pedagogisch Tijdschrift, 1/1989,1-10(Bruxelles)

14. Για το χρόνο κατά τον Κ. Giel. Μια συνεισφορά στην Παιδαγωγική Ανθρωπολογία, ΕΦΕ 17(1989), 180-189.

15. Ο χρόνος στην Ανθρωπολογία της γνώσης, Παρνασσός λα΄(1989), 338-353.

16. Φιλοσοφική Παιδαγωγική, Λόγος και Πράξη 40 (1990), 64-76.

17. Tα στάδια της παιδικής γνωστικής εξέλιξης στον W.Loch και η σχέση του παιδιού με το χρόνο, Ελ.Α. 370 (1990),89-92.

18. Για την ιστορική γνώση και το χρόνο στον J. Rüsen, Ελ.Α, 377 (1991), 22-26

19.΄Ενωρος και έξωρος χρόνος. Χρονική συνείδηση και χρονικότητα της γνώσης, Γλώσσα 27 (1991), 66-78.

20. Η έννοια της συνάντησης στον O.F.Bollnow, Λόγος και Πράξη 44 (1991), 49-54.

21. Για τη γνώση και την εποπτεία, Τετράμηνα 41-42, (1992), 2741-2748.

22. Χρόνος και μάθημα: μια ανθρωπολογική προσέγγιση, Νέα Παιδεία 63/1992, 43-56.

23. Ιστορία της Παιδαγωγικής ως Φιλοσοφική Παιδαγωγική. Επίκαιρη ασκητική με αφορμή τον πρώϊμο Nietzsche, Παιδαγωγικός Λόγος 2/95, 45-68.

24. Homo absconditus: Σχεδίασμα Φιλοσοφικής Παιδαγωγικής βασισμένο στο «παράδειγμα» Μεσολόγγι, ΕΦΕ 34 (1995), 44- 50.

25. Η έννοια της απροσπάθειας στον Ιωάννη της Κλίμακος και η σημασία της για τη φαινομενολογική Παιδαγωγική, Παιδαγωγικός Λόγος 1/95, 36-49.

26. Φιλοσοφική Παιδαγωγική: Προσημειώσεις μιας θεωρίας για το αντικείμενο και τις μεθόδους της, Νέα Παιδεία 73 (1995),77-96.

27. Περασμένο μέλλον: Μια εικοσαετία(1974-1994) Διδακτικής της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Αποτιμήσεις και προοπτικές, Σχολείο και Ζωή 5(1995),193-205.

28. Προβλήματα Διδακτικής της ιστορίας, Ελ. Αγ. 425/426 (1995) 274-278 και 298-302.

29. «Διάκρισις: ένας πρωτόνοιος γενετικός κώδικας της γνώσης, Παιδαγωγικός Λόγoς 2/96,95-110.

30. Η διδασκαλία των Νέων Ελληνικών στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: Από την διαλεκτική του Schleiermacher στη διαλεκτική των αισθήσεων, Παιδαγωγικός Λόγος1/96,20-32.

31. Σύγχρονη φαινομενολογική θεώρηση της Παιδαγωγικής, Παιδαγωγικός Λόγος 1/97.

32. Leiblichkeit, Bewegungsbeziehungen und Lebenssituationen des griechischen Kindes, Kontakte 15Jg.,Heft 2/1997,40-52 (Innsbruck).

33. Der Primarschulbereich in Griechenland, Kontakte 15 Jg. Heft 3/1997,60-71.

34. Die Ökologische Betrachtungsweise der Pädagogik, Unser Weg 52/1997,166-170 (Graz).

35. Hermeneutiker der Hermeneutiker («Eρμηνέων ερμηνείς»).Versuch einer pägogischer Hermeneutik im Bezug auf den platonischen Dialog «Ίων», Pädagogische Rundschau 5/ 1998,539-548.

36. Die Physische Erziehung in der griechischen Grundschule unter anthropologischer Perspektive. In: W.Mitter (Hrsg.), Beiträge aus der griechischen Erziehungswissenschaft, Athen 1998,33-48,

37. «Οι ασταθείς μορφές αγωγής», Φιλοσοφία 4/1998, 170-177, (Mόσχα, στα ρωσικά).

38. Απόπειρα ορισμού της φιλοσοφίας της παιδείας, Παιδαγωγικός Λόγος 3/98,92-104.

39. «Homo sensibilis: Σε αναζήτηση της χαμένης σωματικότητας του παιδιού», ΕΦΕ 48/1999, 213-230.

40. Hestia: Eine Studie über hermeneutische Pädagogik, Unser Weg 2/1999,161-167.

41. Studie über das Pfeifen, Pädagogische Rundschau 5/2000, 593-604.

42. «Απόπειρα ορισμού της Φιλοσοφίας της Παιδείας, ΕΦΕ 46/1999, 22-35.

43. Amphidromia. Eine Nicht-diskursive Verstehensakt, Unser Weg 3/1999, 85 -89

44. Παιδαγωγία και Παιδολογία. Σπουδή φιλοσοφίας της αγωγής βασισμένη στον Μάξιμο τον Ομολογητή, Ελ.Αγ. 468/2000, 50-56.

45. Ζwischen Pädagogik und Mönchtum, Unser Weg 2/2000, 69 -72.

46. Η απολυτότητα της μετάνοιας. Προλεγόμενα σε μια παιδαγωγική Ηθική, Παιδαγωγικός Λόγος 2/2001.

47. Hermeneutische Bemerkungen zur Metanoia, Pädagogische Rundschau 6/2001, 697-706.

48.Metanoia: Von Hermeneutik zur pädagogischen Ethik, Unser Weg 5/2001,174-176.

49. Η επίσκεψη σε Ι. Μονές. Γράμματα Σπουδάματα 4/2001, 33-36 (Ναύπακτος).

50. «Φόρεσα πάλι τη φυλλωσιά του δάσους», εφ. Ποτιδάνειας 2001.

51. Die existentielle Betrachtungsweise der Pädagogik, Pädagogische Rundschau 6/2002, 573-586.

52. Ανακυάνωση: έξι τόποι φιλοσοφικού στοχασμού για την εκπαίδευση, Επιστήμες Αγωγής θ΄τομ. 2003,97-106 (ΠΤΠΕ Παν/μίου Κρήτης),

53. Die Pädagogik der «egardios Nous»: Askese und Übung.Zum Bollnows 100 Geburtstag, Pädagogische Rundschau 6/2003,695-712.

54. Zierereien und Meisterschaft des Ich. Zur Hermeneutik des pädagogischen Bezugs, Unser Weg 2/2004,60ff.

55. Die tragende Realität des Lebens, Unser Weg 1/2004, 45ff.

56. Die Tsak-ismata«: Eine philosophisch-pädagogische Studie des „Ich«, Pädagogische Rundschau 59/2005,343-356.

57. Homo Polydynamos. Über einige Motive in Helmuth Plessners philosophische Anthropologie, Pädagogische Rundschau 1/2005,13-36.

58. Μεταρρυσμός, ασκήσεως φύσις, Παιδαγωγικός Λόγος 2/2006,87-104

59. Phronesis. Pädagogische Notizen zu Helmut Plessners philosophischer Anthropologie, Pädagogische Rundschau 61/ 2007, 139-147.

60. Immer noch eine anthropologische Betrachtungsweise der Pädagogik, Unser Weg 1/2007,3 ff.

61. O.F.Bollnows unvollendete «Neue Geborgenheit». V ersuch über die existenzphilosophisch-pädagogische Bedeutung der Ungeborgenheit, Παιδαγωγικός Λόγος 2 /2007,95-112.

62. Helmut Plessner: 63 κεφάλαια περί ανθρώπου, ΠαιδαγωγικόςΛόγος 1/2008, 29-41.

63. Unleidenschaftliche Leidenschaftlichkeit. Ein anthropologisch- pädagogisches Theorem, Pädagogische Rundschau 62/2008,517-528

64. Αναφορά στον Ο.F.Bollnow. Φιλοσοφική και πατερική συνάντηση, Παιδαγωγικός Λόγος 2/2008,11-34.

65. Πρωτόνοια και έμβρισμός: Υπαρξιακά-παιδαγωγικά επίκαιρα και πατερική εμπειρία, Παιδαγωγικός Λόγος 3/2008,33-58.

66. H Αμοργός της ΑΣΠΑΙΤΕ. Πλους, έκπλους, απόπλους, Λεύκωμα ακαδ. έτους 2008/9, ΑΣΠΑΙΤΕ(Πάτρα).

67. Otto Friedrich Bollnow: Von der Lebensphilosophie zur Hermeneutik des Lebens, Unser Weg 5/2009,193ff.

68. Rhythmus und ästhetische Kraft. Pädagogische Porträts meiner deutschen Lehrer, Unser Weg» 4/2009,149ff.

69. Εμπειρία ως έλλογη υπερβατικότητα. Αναξιφόρμιγγες και ανίατοι ιάτορες φόβου, Παιδαγωγικός Λόγος 3/2009.

70. Exzentrizitäten. Bildungsphilosophische Aktualitäten angesichts der unaktuellen Krise, Pädagogische Rundschau 1/2010, 19ff.

71. Αναφορά στον Άγιο Ισαάκ το Σύρο: Παιδεία θανάτου, Ελ. Αγ. 2010.

72. Oρθόδοξη άσκηση και ύπαρξη, Ελ. Αγ. 569/2010,74-78 και 570/2010,103-108.

73. Η ρόγα της κυπάρισσος. Υπομνηματισμοί απ-άντησης στη φιλοσοφία της συν-άντησης, Παιδαγωγικός Λόγος 3/2010,11-42.

74. Das Transzendenzproblem der erzieherische Wirklichkeit in der gegenwärtigen Pädagogik, Pädagogische Rundschau, 2/2011,203-219.

75. Pädagogik als Hodologie. Transzendenz und Erfahrung angesichts der Krise in Griechenland, Pädagogische Rundschau 3/2011,271-283.

76. Ε. Μανωλάς- Ι.Ε .Θεοδωρόπουλος, Η αξιοποίηση των σχολικών βιβλίων στην εκπόνηση δημιουργικών εργασιών στο Ενιαίο Λύκειο, Παιδαγωγικά Ρεύματα Μάϊος 2011 (ηλ. έκδοση Παν/μίου Αιγαίου).

77. Ωκεία μετάστασις. Ανθρωπολογική-παιδαγωγική θεώρηση του κακού, Παιδαγωγικός Λόγος 1/2012, 11-71

78. Μανωλάς,Ε./Θεοδωρόπουλος,Ι., Η σχέση των έμβιων όντων με το περιβάλλον κατά τη Φιλοσοφική Ανθρωπολογία του H.Plessner. Στο: Φ. Μάρης (επιμ.) Επιστημονική Επετηρίδα του Τμήματος Δασολογίας και Διαχείρισης Περιβάλλοντος και Φυσικών Πόρων, του Δημοκρίτειου Παν/μιου Θράκης. Τόμος-αφιέρωμα στον Ομότιμο Καθηγητή Ε.Π.Τσαχαλίδη, Ορεστιάδα 2012, 271-311.

79. Κεκραγάριον ποιητικό-φιλοσοφικό της φύσης. Από τον Ο. Ελύτη στην ά-σκοπη παιδεία. Στο: Ταμπάκης, Σ.- Μανωλάς, Ε., Πολιτικές Προστασίας του Περιβάλλοντος, Παν/μιο Θράκης- Τμήμα Δασολογίας και Διαχείρισης Περιβάλλοντος και Φυσικών Πόρων, 3ος τομ. Ορεστιάδα 2011, 61-89.

80. Διακοπή: Μια απόκρυφη ιστορία του συμβαίνοντος, Παιδαγωγικός Λόγος 2/2013,33-74.

81. Aπό το αμήχανο στο άκτιστο κάλλος. Σπουδή στο Γέροντα Ιωσήφ τον Ησυχαστή, htt://www.pempotusia.gr/2014/05(σε συνέχειες).

82. Χρονο-οικολογία. Η χρονική διάσταση της σχέσης μας με το φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον. Στο: Ε.Μανωλάς (επιμ),Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Θεωρία και Πράξη. Δ.Π.Θ/Τμήμα Δασολογίας και Διαχείρισης Περιβάλλοντος και Φυσικών Πόρων, Ορεστιάδα 2015,76-97.

83. Άλογο ή περί αμφισημίας ιππικής, Παιδαγωγικός Λόγος 1/2015,11-40.

84. Γλώσσα και μικρά Existenzialia, Αντίφωνο 17.03.2015.

85. Ι.Ε. Θεοδωρόπουλος /Κ.Η.Σταμόπουλος, Η φύση στο έργο του O.F.Bollnow. Διδακτικές προεκτάσεις. Στο: Ε.Ι.Μανωλάς/ Γ.Ι. Τσαντόπουλος (επιμ.), Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και Επικοινωνία, 8ος τόμος, Τμήμα Δασολογίας και Διαχείρισης Περιβάλλοντος και Φυσικών Πόρων του Δ.Π.Θ., Ορεστιάδα 2016,113-129.

86. Ασκητικός υπαρξισμός: «Πορεύομαι ετοιμάσαι τόπον, pemptousia.gr/22.06.2017(σε συνέχειες).

87. Αναφορά στον H.Plessner: Παιδεία και Mισανθρωπία. Στο: «Παιδαγωγικός Λόγος», 1/2017.

88. Λόγος υπέρλογος, ή αισιοδοξίας ασκητικός, pemptousia.gr/ 03.04.2019.

89. Φως στις κερασιές, ή ουτοπιών προσκόμματα, emptousia.gr/ 13.06.2019.

90. Απόπειρα θετικής θεώρησης της αισθητικής εκτροπής, pemptousia.gr- 03.09.2019.

91. Έτσι όπως ο Ελύτης ή ο Μαρωνίτης. Δοκιμές Φιλοσοφικής Παιδαγωγικής, Παιδαγωγικός Λόγος (προς δημοσίευση).

92. Χρόνος και θάνατος. Μεταξύ γεγονότητας και αποσωμάτωσης (προς δημοσίευση: Ε.Αντωνίου (επιμ.), Προσεγγίσεις στο γεγονός του θανάτου, Αθήνα ΕΚΠΑΚ/ Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης)

93. Ανθρωπολογικά υπερκείμενα της Πολιτικής και της Παιδείας. Στο: Το έλλειμμα της Πολιτικής είναι έλλειμμα της Παιδείας (προς δημοσίευση: Πρακτικά διημερίδας 2013 Π.Τ.Δ.Ε του Δ.Π.Θ, Αλεξανδρούπολη).

94. Eπίκαιρα «κωμικά» και υψηλά αισθητικά έκ-τροπα, antifono.gr/05.12.2019.

 

Γ: ΑΡΘΡΑ Κ.Α.

1. Υπαρξιακή Φιλοσοφία και Παιδαγωγική, Νέοι Καιροί 13.03. 88 (Αγρίνιο).

2. Για την πραγματική εμπειρία, Πελοπόννησος 18.05.88(Πάτρα).

3. Η παιδικότητα, Πελοπόννησος 13.05.88

4. Η σχέση του ανθρώπου με το ζώο, Πελοπόννησος 09.07.88.

5. Για την χρονοοικολογική γνώση, Πελοπόννησος 03.08. 88.

6. Μια φιλοσοφική προσέγγιση του παιχνιδιού, Πελοπόννησος 29.11.88.

7. Η Ι. Μ. Βαρνάκοβας και ο Λόγος της, Σελίδες από τη Φωκίδα 44/1987(Άμφισσα).

8. Χρόνος και γνώση, ΕΛΜΕ Φωκίδας 2/1987.

9. Μεθοδικές αρχές της Ανθρωπολογικής Παιδαγωγικής, Πελοπόννησος 27.01.89.

10. Η ζωή στη Βαρνάκοβα, Τετράμηνα 53 (1994), 39 κ.εξ. (Άμφισσα).

11. Η φιλοσοφία της αγωγής στο παράδειγμα «μοναχισμός», Εκλ. Βήμα 48/331, (Άμφισσα).

12. Διασποράς παιδεία. Στο: «Κρυφό Σχολειό» του μετανάστη, Αθήνα 1993, 45-53.

13. Πρόλογος στο: Αρχ. Ευσεβίου Κόκκορη, Χίλιες μικρές αλήθειες, Αθήνα 2009, 13-16.

14. Πρόλογος στο: Γ.Γκανιάτσου, Τα κιτρινισμένα αρχεία της Σεργούλας, Ναύπακτος 2010,9-13

15. Αναφορά στον π.Παναγιώτη Γκανιάτσο: 100 χρόνια ζωής- 65 χρόνια ιεροσύνης, Τα Μαραθιώτικα, Οκτώβ. 2016 (Μαραθιάς Δωρίδος).

16. Pastorale: Παρέκβαση μικρή στον αγνοημένο υπερρεαλισμό του χωριάτη, Τα Μαραθιώτικα, Ιούλ. 2017.

17. Νίκος Αθανασόπουλος: όψεις ζωής που χάνονται, ή προλεγόμενα σε μια Μεταφυσική των βουνών της Σεργούλας, Sergoula.gr Αύγ. 2017.

18. Απόπλους του αδερφού μου Ανδρέα Θεοδωρόπουλου, Best News Απρ. 2018(Πάτρα)

19…αχώ,..ήχος… στιχηρά. Ηχητική οπτική στο βιβλίο του Δ. Βαβάτσικου, «Σοφία Κολητήρη. Το αηδόνι της Ρούμελης», Αθήνα 2018, Τα Μαραθιώτικα Σεπτ. 2018.

20. Αγαπημένο μου Αίγιο, Φιλόδημος 01.02. 2019 (Αίγιο).

23. “Ραντιείς με υσσώπω…»: Αναφορά μνημόσυνος στο Γιώργο Κοκοσούλα, Μεσολογγίτικα Χρονικά 18.02/2019 (Μεσολόγγι).

24. Η τέχνη της άσκησης και η άσκηση της τέχνης. Ευγνωμοσύνης  ρήματα στη Γερόντισσα Θεοδοσία και στις μοναχές  της Ι.Μονής Βαρνάκoβας:  «Τι ωραιώθη και τι ηδύνθη αγάπη, εν τρυφαίς αυτής»,       Άσμα Ασμ. 7,7, στο Doridanews 24.05.2020

 

Δ. ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΙΚΟ ΕΡΓΟ

Δ1. ΒΙΒΛΙΑ

1. Ο.F.Bolllnow, Το πνεύμα της άσκησης, Αθήνα 1995 (Δωδώνη).

2. Ο. F.Bollnow, H σχέση με το χρόνο, Αθήνα 1995 (Γρηγόρης).

3. F. Kümmel, Η έννοια του χρόνου, Θεσσαλονίκη 2019.

4. Η. Plessner, Conditio humana. O άνθρωπος ως ζωϊκό ον. Με άλλα μάτια, Πρέβεζα 2003.

 

Δ2. ΜΕΛΕΤΗΜΑΤΑ

1. G. Bräuer, «Προσβάσεις στην αισθητική αγωγή», Παιδαγωγικός Λόγος ( Π. Λ.) 3/95 κ.ξ.

2. O.F.Bollnow, Η παιδαγωγική σχέση, Π. Λ.1/96.

3. K. Giel, Σπουδή για το δεικνύειν, Π.Λ. 2-3/96 κ. εξ.

4. K. Giel, Σπουδή για το δεικνύειν, Π. Λ. 1/97.

5. T.Morita, Η νεότητα από ανθρωπολογική άποψη, Π. Λ. 2/97.

6. H. M. Schweizer, Ως συνήθως μπορεί να συμβαίνει, η ζωή, είναι καλή. Ερμηνευτική Φιλοσοφία έναντι του κακού του κόσμου και του πόνου του, Α’ μέρος στον Π. Λ. 1/98).

 

Ε. ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΣΙΕΣ

1. Αθηναγόρου Ζακοπούλου, Μητροπολίτου Φωκίδος: Ψυχανάλυση: Μύθος ή επιστήμη; Άμφισσα 1990, Παιδαγωγικός Λόγος 1/95,101-103.

2. Α .Κόφφα/A.Στραταριδάκη, Ο Μέγας Αλέξανδρος και το εκπολιτιστικό του έργο, Αθήνα 1977 ,Ελληνοχριστιανική αγωγή 443/1997.

3. Γ.Κιτσαρά, Προσχολική Παιδαγωγική, Αθήνα 1977, Παιδαγωγικός Λόγος 3/1997.

4. Ε.Κάππα, Η ομάδα των συνομηλίκων και το πρόβλημα της συναισθηματικής απεξάρτησης των παιδιών κατά την εφηβική ηλικία, Παιδαγωγικός Λόγος 2/97.

5 . Δρ. Δ. Κανάβου, Η εμπορευματοποίηση έργων παιδικής λογοτεχνίας, Παιδαγωγικός Λόγος 3/97.

6. Π. Πολυχρονoπούλου, Νοείν και Ποιείν, Παιδαγωγικός Λόγος 1/98.

7. Α. Μπουρνέλη, Ο Μεγάλος Άγνωστος, Ηράκλειο 1997, Παιδαγωγικός Λόγος 2/98.

8. A. Κόφφα, Η έννοια της ελευθερίας στην ποίηση του Σολωμού και η παιδευτική της διάσταση, Παιδαγωγικός Λόγος 1/99.

9. Μητρ. Αθηναγόρου Ζακοπούλου, Πλάτων και Παύλος περί ανθρώπου. Θεολογική, φιλοσοφική και ψυχολογική Έρευνα, Παιδαγωγικός Λόγος 3/2000.

10. Αρχ. Ευσεβίου Κοκκόρη, Σταγόνες ύδατος, Παιδαγωγικός Λόγος 1/2001.

11. Δ. Αλιμήση, Ο Υπολογισμός ως Εργαλείο Παραγωγικότητας, Πληροφόρησης και Επικοινωνίας στην Εκπαίδευση. Εργαστηριακός οδηγός για την Eκπαίδευση Eκπαιδευτικών στις Tεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας, Αθήνα 2003 («ΙΩΝ»), epyna.eu/modules.php?name=News&file=print&sid=1378.

12. Metr. Athenagorou Zakopoulou, Plato und Saint Paulus. On Man. Psychological, Philosophical and Technological Study, Thessalonica 2002, Unser Weg 3/2005,119.

13. Metr. Athenagorou Zakopoulou, Plato und Saint Paulus .On Man. Psychological, Philosophical and Technological Study, Thessalonica 2002, Pädagogische Rundschau 2/2006,208.

14. Β.Δημοπούλου, Φιλοσοφία της παιδείας, Θεσσαλονίκη 2012 (Κυριακίδης). Παιδαγωγικός Λόγoς

 

 

Εργογραφία Καθηγητή Ι.Ε. Θεοδωρόπουλου (Schriftenverzeichnis)

 

Επιστροφή στην αρχική σελίδα